Monday, January 1, 2007

Két félidő a pokolban, 1961




Ket Felidö A Pokolban, (Cehennemde İki Devre-TR),(Two Half Times In Hell)
35mm / 124' 00" / B&W1962 / HungaryDirector: Zoltan Fabri
Script: Peter Bacso, Editing: Ferencne Szscsenyi,
Photography: Ferencne Szscsenyi, Music: Ferenc Farkas,
Cast: Imre Sinkovits, Dezsö Garas, Laszlo Markus, Janos Koltai,
Istvan Velenczei, Sandor Suka, Tibor Molnar, Zoltan
________________

"Sinemanın tanım alanlarının görsellik ve teknolojiyle birlikte yeniden ele alındığı bir dönemde, Fabri'nin yapıtı demode bir kavramla, hikayenin güzelliği ve yakıcılığıyla açıklanabilir. Ukrayna'daki kampta gerçek bir futbolcu olan Onodi'nin futbol aşkına yenik düşüp siyaseti ve acımasız koşulları bir yana iterek idealizme kayması ama attığı her adımda hayatın bizzat kendisinin yaşanılanları ona hatırlatması, filmin kendisine has gerilimini oluşturuyor. Almanlara'a karşı yapılacak maçta takım oluşturma sırasında o, saf futbolun peşinde koşarken diğerleri daha ayrıcalıklı koşullara sahip olmak, sonra da firar etmek için futbolu kullanırlar. Onodi, bütün bu gelişmelere set çekmek isterken, hayat, arkadaşlarının haklı olduğunu gösterecektir. Nefis bir oyuncu kadrosunun sürüklediği film, bilindiği gibi daha sonra John Huston'un çevirdiği Zafere Kaçış'a kaynaklık etmişti. Ne var ki Huston, Fabri kadar cesur davranamamış ve finali mutlu sona ulaştırarak popüler sinemanın isteklerine boyun eğmişti."Uğur Vardan (1)
_________

"In a period where the areas of description of cinema are once more assessed together with visuals and technology, Fabri's film can be described with an outmoded concept, by the beauty and intensity of its story. In the camp in Ukrania, a real football player, Onodi, becomes defeated by his love for the game and shifts to idealism, pushing politics and merciless conditions aside, but the fact that life itself reminds him of what has been experienced with every step of his constitutes the particular tension of the film. During the selection of a team to play against the Germans, while he seeks pure football, the others are first and foremost after privileged conditions, and then use football as a means of escape. While Onodi tries to prevent all these developments, life will show him that his friends are right. The film is led by a marvellous cast. It also served as a source for Escape to Victory, later shot by John Huston. However Huston could not display Fabri's courage and submitted to the demands of popular cinema by giving a happy ending to his film." (2)


No comments: